Hatırlarsanız “Arşivimdeki Vefat Etmiş Sanatçılar” başlıklı yazımda ele aldığım albümlerden birisi Melih Kibar’ın “Yadigar”ıydı. Melih Kibar’ın besteleri Türkiye’nin adeta sesi oldukları için site ekibi olarak bu albümdeki şarkılara ayrı bir konu açmaya karar verdik. Daha önceden albüm kritiğini yaptığım Erol Evgin’e ait “Altın Düetler” albümünden de yine bahsedeceğim. Çünkü çok enteresandır, Melih Kibar’a yapılan tribute albümde Erol Evgin’in hiç şarkı söylememiş olması albüm yayınlandığında epey yadırganmıştı. İşte o şarkılar!
SEVDAN OLMASA: İlk olarak 1976 yılında Erol Evgin tarafından seslendirilen “Sevdan Olmasa”nın yeni versiyonuna nefesini veren sanatçı, son yazılarımdan birisinde Türkçe Pop Müziğinin 2010’lu yıllardaki 4 yapraklı goncasından birisi olarak ilan ettiğim Candan Erçetin’di. Sözlerini Çiğdem Talu’nun yazdığı şarkının “Hababam Sınıfı” versiyonu da çok bilinir. “Sen olmasan canım” yerine “Sen olmasan Mahmut” diye söyledikleri versiyon tüm Türkiye’yi güldüren şarkılardan birisi haline gelmiştir. Erol Evgin ise bu şarkıdaki düet tercihini Hande Yener’den yana kullanmıştır.
İŞTE ÖYLE BİR ŞEY: Melih Kibar’ın hem kariyerindeki, hem özel hayatındaki partneri Çiğdem Talu’nun yine sözlerini yazdığı bu şarkıyı Akdeniz Müziğinin sevilen ismi Yaşar söylemişti. Tabii ki bu şarkıyı ilk olarak yine 1976 yılında Erol Evgin ilk olarak seslendirmişti. Yeni versiyonunda ise Türk Sanat Müziğinin Kraliçesi Emel Sayın, Evgin’e eşlik etmişti.
RÜYA: Yine Melih Kibar & Çiğdem Talu ikilisinin imza attığı bu şarkıyı ilk olarak 1982 yılında “Renkli Dünyalar” filminde Türk Hafif Müziğinin divalarından Yeliz seslendirse de plak kaydını yapan isim yine Erol Evgin olmuştu. Yeni versiyonunda Evgin’e eşlik eden isim yine benim 4 yapraklı goncamdan birisi olan Göksel olurken, tribute albümde yorumlayan isim 90’lı yılların fenomen isimlerinden Yeşim Salkım olmuştu.
BU GECE: Bu şarkı ilk olarak 1977 yılında Rezzan Yücel tarafından seslendirilmişti. Yine sözlerini Çiğdem Talu’nun yazdığı şarkıyı 2000’li yıllara taşıyan isim ise Demet Sağıroğlu olmuştu. 90’lı yıllara damgasını vuran Demet’e geri vokallerde eşlik eden isimlerden birisi yine 90’lı yılların unutulmaz sanatçılarından Sibel Gürsoy olmuştu. “Yadigar” adlı albümün diğer vokalistlerinin isimlerini de analım da haksızlık olmasın: Sevingül Bahadır, Özlem Yıldırım, Burcu Canbaş, Tuba Önal, Özkan Uğur, Ercüment Vural, Cihan Okan, Serdar Şensezgin ve Gamze Bektaş…
BİR DE BANA SOR: 1977 yılında ilk olarak yine Erol Evgin & Çiğdem Talu & Melih Kibar üçlüsünün imza attığı bu klasiğin yeni versiyonunu Emre Altuğ seslendirmişti. Melih Kibar yine piyanist virtiözlüğünü konuşturmuştu. Şarkıda “Ak düşen saçlarımı tel tel sayarken” denmesine rağmen Erol Evgin’in saçları dahil görüntüsünün pek değişmemesi enteresandır. Türkçe Pop Müziğinin gerçek 4 yapraklı goncasından birisi olan Nükhet Duru ise şarkının düet versiyonunda Evgin’e eşlik etmişti.
SENİ SEVİYORUM: Türkçe Pop Müziğinin gonca yapraklarının 4 değil, 5 olduğunu vurgulamıştım hatırlarsanız yeni yazılarımdan birisinde… Bu isim ise Zerrin Özer’di. Özer, bu şarkıyı 1978 yılında ilk seslendiren sanatçıydı. Yeni versiyonunu Sibel Gürsoy’un söylediği şarkı Çiğdem Talu & Melih Kibar aşkının ölümsüz eserlerinden birisi olmuştu. Gerçekten çok sevmiş olmalılar birbirlerini… Nur içinde yatsınlar…
MESAJ: Melih Kibar’ın dünya müziği için tasarladıklarını yansıtan “Mesaj”ın misyonu şu şekildeydi: “Söz söylemeyen bir kadın sesi, anlatmak istediği her şeyi çıkarttığı bir takım seslerle de dinleyicilerine ifade edebilir”… Bu kadın sesi de Gamze Bektaş’a aitti.
SUCU ÇOCUK: 90’lı yılların ilk yarısında Ali Tara’nın yönetmenliğini yaptığı Garanti Bankası reklamı tüm Türkiye’yi etkilemişti. Tabii ki bunda Melih Kibar’ın yaptığı reklam jingle’ının da büyük etkisi vardı. Tüm müzikseverler Kibar’a ulaşıp “Bu müziğe nasıl edinebiliriz?” diye sormuşlar. Rahmetli de “Bir gün bir albüm yaparsam içinde mutlaka yer alacak” diye cevap vermiş.
BELKİS HANIM’IN KONAĞI: Bu müzik bir dizinin jenerik müziğiydi. Dizinin konusu şu şekildeydi: Belkıs Hanım eski konaklardan birinde tek başına oturan yaşlı bir hanımdır. Konaktaki yalnızlığını, piyano çalarak giderek Belkıs Hanım her piyanoya oturuşunda, gençliklerinde aşklarını dilediğince yaşayamadığı ve artık hayatta olmayan kemancı kahramanının hayaleti gelmekte, ona kemanıyla eşlik etmektedir. Kemanla piyanonun simgesel bir sevişmesidir bu… Hatta onlara dostlarının oluşturduğu bir koro da zaman zaman katılmaktadır. Ama ne var ki, çaldıkları parçanın sonu yaklaştıkça, Belkıs Hanım kemancının ait olduğu aleme geri gitmesi gerektiğinin farkına varır.
YADİGAR: Vokallerini MFÖ grubundan tanıdığımız Özkan Uğur’un yaptığı bu şarkıyı Melih Kibar, babası Sami Kibar’a ithaf etmişti. Babası hastanede yaşamla mücadele ederken çıldırmamak için hislerini notalara dökerek bu besteyi oluşturmuştu. Ne de olsa kariyerini babasının lisede kısıtlı imkanlarıyla aldığı karne hediyesi orga borçluydu. İşin enteresan tarafı o sene sınıfta kalmış olmasıydı. Haksız yere olduğu için de babası yine de sözünü tutmuştu. Tek solo albümünün adı da bu parçanın ismi olmuştu.
ÇOBAN YILDIZI: Melih Kibar, Boğaziçi Üniversitesi Kimya Mühendisliği 3. sınıf öğrencisiyken TRT tarafından kurulan ve Timur Selçuk’un yönetimine verilen büyük Eurovision orkestrasında Melih Kibar da yer alıyor. Yıl 1975… Türkiye ilk kez Eurovision’a katılacak. Türkiye’yi temsil edecek isim ise “Seninle Bir Dakika” ile Semiha Yankı… Timur Selçuk orkestrasından Eurovision Türkiye elemelerinin jenerik müziği için beste denemeleri yapmasını rica ediyor. Melih Kibar’ın etkileyici bestesini duyunca da diğer bestecilerin parçalarını dinlemeye gerek görmeyip “Tamam çocuklar, sinyal müziğine karar verilmiştir” diyor. Enstrümental parçanın ismini ise Cavidan Tümerkan buluyor. Melih Kibar anlamını sorduğunda ise Tümerkan şu şekilde cevap veriyor: “Sen ilerde çok önemli bir müzik adamı olacaksın. Çoban Yıldızı asırlardır nasıl gemicilere yol gösteriyorsa, bu şarkı da sana öyle yol gösterecek!”…
HABABAM SINIFI: “Çoban Yıldızı”nın gördüğü ilgi üzerine Ertem Eğilmez, henüz 24 yaşındaki Melih Kibar’ı Taksim’deki ofisine davet eder. Çekimlerini sürdürdüğü “Hababam Sınıfı” filminin müziğini yapmasını rica eder. Kibar, bu teklifi kabul eder ama Eğilmez, Eurovision müziği gibi müthiş bir müzik istediğini ve bir tempolu, bir de slow olmak üzere iki farklı versiyon yapması gerektiğini vurgular. Ve böylelikle bir efsaneye imza atarlar. Hem film, hem de “Altın Portakal” kazanan film müziği efsane olur. Bestenin hızlı versiyonu hepimizi neşelendirirken aynı melodinin yavaş versiyonunun bizi bir o kadar hüzünlendirmesi de enteresandır. Böyle bir etkiyi yaratan şarkı sayısı dünyada herhalde bir elin parmaklarını geçmez.
SÜRPRİZ: Melih Kibar, “Yadigar” albümüne bir de sürpriz bir beste eklemişti. Albümü sonuna kadar dinleyenler bu şarkıyı dinleme şansına erişebiliyordu. Bu şarkı Hababam Sınıfı’nın slow versiyonuydu. Albümde Melih Kibar’a eşlik eden orkestra Mustafa Süder, Melik Yirmibir, Yaz Baltacıgil, Volkan Öktem, Orhan Topçuoğlu, Erdem Sökmen, Akın Eldes, Kaan Şehirkahyasıoğlu, Görkem D. Ökten, Kadir Verim, Gökhan Filizman, Ercan Irmak, Mustafa Süder, Levent Altındağ, Şenova Ülker, Levent Çoker, Sezai Kocabıyık, Mehmet Akatay, Hüsnü Şenlendirici, Cihan Yurtçu, Kempa Yaylı Grubu, Ali Çeliksu, Edward Aris, Erdem Özyılmaz gibi her biri kendi alanında isim yapmış önemli müzisyenlerden oluşuyordu.
SÖYLE CANIM: Aslında “Söyle Canım” şarkısı Melih Kibar’ın “Yadigar” albümünde yer almıyor ama ben yine de galeride bu parçanın da yer alması gerektiğine karar verdim. İlk olarak 1977 yılında yine ayrılmaz Erol Evgin & Çiğdem Talu & Melih Kibar üçlüsünün Türkiye’ye sunduğu şarkıyı 2002’de Melih Kibar bir single olarak da piyasaya sürmüştü. Bir nevi 2001’de çıkan “Yadigar” albümünde Erol Evgin’in yer almaması da telafi edilmiş olmuştu. First sakızlarının sponsorluğundaki single’da Evgin’le düet yapan isim 90’lı yılların en sevilen popçularından birisi olan Tuba Önal olurken, “Altın Düetler”deki yeni versiyonunda Erol Bey’e eşlik eden kişi Aşkın Nur Yengi olmuştu. Aynı zamanda Mustafa Ceceli de şarkıyı coverlamıştı.
ALDIM BAŞIMI GİDİYORUM: 1979 yılında ilk olarak yine Erol Evgin’in seslendirdiği ve Çiğdem Talu’nun sözlerini yazdığı şarkı da “Yadigar” albümünde yer almadı ama galerimizde yer alması gerektiğini düşündüm. 2016 yılında çıkan “Altın Düetler” albümünde Evgin’e eşlik eden isim “Sevdan Olmasa”yı da söyleyen Candan Erçetin olmuştu.
HEP BÖYLE KAL: Artık hangi üçlünün bu şarkıya imza attığımı söylememe gerek yok sanırım. Bu parça da “Yadigar” albümünde yer almadı ama Erol Evgin deyince akla gelen ilk şarkılardan birisi olduğu için yazımın bonus tracklerinden birisi yapmak istedim. 1980 yılında Hisseli Harikalar Kumpanyası Müzikali için tasarlanan şarkıyı günümüze taşıyan diğer isim Zuhal Olcay olmuştu. Huysuz Virjin olarak tanıdığımız Seyfi Dursunoğlu aynı şey tekrarlandığı için şarkıyla çok dalga geçse de bence Türk Pop Müziğinin mihenk taşlarından birisi… Yeşim Salkım da coverlamıştı.
NEYDİ O YILLAR?: “Yadigar” albümünde yer almadığı halde galerimizde olmasını istediğim bir diğer şarkı da doğum yılım olan 1981 yılında çıkmış olan “Neydi O Yıllar?”… Tabii ki de vokaller yine Erol Evgin’e, sözler yine Çiğdem Talu’ya ait… Şarkıya sonradan eklenen isim ise Leman Sam’ın kızı Şevval Sam olmuştu.
ETME EYLEME: 1977 yılında çıkmış ve yine Erol Evgin & Melih Kibar & Çiğdem Talu ortak çalışması olan bu şarkı ne “Yadigar”da, ne de “Altın Düetler” albümünde yer aldı ama bendeki Erol Evgin 45’liklerinden birisi olduğu için bu şarkıya da kıyamadım ve galeride yer vermeye karar verdim. Bizde küçükken “Erol Evgin ile Yeniden” kaseti de vardı. O albüm sayesinde 90’lı yıllara da damgasını vurmuştu.
AİLE ŞEREFİ: Evet, yazıyı yazarken aklıma efsaneler geldikçe geldi ve “Yadigar” albüm kritiği olmaktan çıktı. Melih Kibar’ın “Aile Şerefi” filmi için yaptığı bestesi Türkiye’nin fon müziklerinden birisi olmuştur adeta. Melih Kibar, Adile Naşit, Ayşen Gruda, Münir Özkul, Mahmut Hekimoğlu, Ertem Eğilmez… Filme emek veren isimlerin birer birer hayatlarını kaybetmesi ne kadar da acı…
ÇIPLAK VATANDAŞ: 1985 yılında Şener Şen’in oynadığı “Çıplak Vatandaş” filminin müziğini kim unutabilir? Klasikleşen Türk filmi müziklerinden birisi olmuştur. O yüzden bu şarkı da galeride yer almaya karar verdi. Bazı yeni filmleri sıkılarak bitirene kadar canımız çıkarken eski filmleri 1000 defa izlesek bile bıkmamamızın nedenlerinden birisi de film müzikleri olabilir mi acaba?
GÜLEN GÖZLER: En sevdiğim filmlerden birisi “Gülen Gözler”dir. Tabii ki de müziği Melih Kibar’a aitti. Tıpkı “Hababam Sınıfı” gibi hem slow, hem de hızlı versiyonuyla insanları etkilemeyi başardı. “Neşeli Günler” gibi aynı kadronun yaptığı ve yine Türk filmi favorilerim arasında olan diğer filmlerde de kullanıldı. Kadrodaki bazı isimleri anmıştım bu yazıda… Oya Aydoğan, İhsan Yüce, Selim Naşit ve Halit Akçatepe’yi de anmak istiyorum. Bu kadrodaki bazı başka isimler Itır Esen, Müjde Ar, Şevket Altuğ, Ahmet Sezerel, Ahmet Arıman… Tabii ki başka önemli oyuncular da var kadroda ama fazla uzatmamak için örnek vermeye karar verdim. Hepsi birbirinden değerli isimler yoksa…
NOT: 13.06.2019 tarihinde yazdığım bu yazım ilk olarak 21.06.2019 tarihinde http://www.sadecemuzik.net/Galeri-Haber/unutulmaz-melih-kibar-besteleri.html adresinde “Unutulmaz Melih Kibar Besteleri” başlığıyla video galerisi versiyonuyla yayınlanmıştır.